Vintage kajak restauratie
Ik dacht goedkoop uit te zijn door voor een paar tientjes een kajak op marktplaats aan te schaffen. De kajak was afkomstig van een Outdoorcentrum en had door de jaren heen veel schade opgelopen. Maar hoewel de kajak gelukkig wel waterdicht was ontbraken er veel dingen aan. Zo was het oppervlak ernstig bekrast, waren de handgrepen afgebroken en mistten een bevestigingspunt van de voetsteun, de rugband en de loosdop. Uit nader onderzoek bleek de kajak een Prijon Taifun van Duitse makelij te zijn. Dit is een wildwater kajak gemaakt van HDPE uit de jaren tachtig.
De krassen heb ik verwijderd door het oppervlak voorzichtig te verhitten met een verfafbrander. Het oppervlak smelt dan en de krassen verdwijnen grotendeels. Daarna heb ik de kajak behandeld met een wax voor plastic zodat de kajak er weer als nieuw uitziet.
De voetsteun bestond uit een soort kunststof blok dat in de boeg van de kajak zat en met touwen op de juiste afstand kon worden gesteld. Eén van de bevestigingspunten van de touwen ontbrak en het andere punt was half afgebroken. Hierdoor was het blok dieper de boeg ingeschoven en functioneerde niet meer als voetsteun. De enige manier om het blok te verwijderen was door het in stukken te zagen met een dremel en de stukken via het zitgat te verwijderen. Hierna heb ik het afgebroken bevestigingspunt verwijderd en twee moderne verstelbare voetsteunen in de kajak gemonteerd.
Het meeste werk was het vervangen van de handgrepen. De bouten waarmee deze waren bevestigd waren verroest en heb ik uit moeten boren. De bouten liepen door de kunststof plaatjes waar de touwen in zijn bevestigd en werden aan de binnenkant van de kajak vastgehouden door een kunststof ring. Bij het uitboren van de bouten vielen deze ringen in de boeg en achtersteven van de kajak. Uit een kunststof snijplank heb ik nieuwe ringen gemaakt. Het bevestigen van de nieuwe ringen was een hele klus omdat deze zover in de boeg en achtersteven van de kajak zitten dat je er niet bij kunt.
Meer informatie en foto's volgen.