Het idee om ooit zelf een ligfiets te bouwen heb ik gehad sinds mijn jeugd. Door de jaren heen heb ik verschillende ontwerpen bekeken maar zag op tegen de technische uitdaging. Ook hield ik niet van de overdreven lighouding omdat dit er te oncomfortabel en onsportief uit zag. Uiteindelijk kwam ik een ontwerp tegen waarbij je meer rechtop zat, nl. de XR2 Groundhugger. Op basis van dit ontwerp ik heb zelf een fiets ontworpen.
Om kosten te drukken en het e.e.a. technisch makkelijker te maken heb ik besloten het frame van vierkante stalen koker van 40 x 40 x 2 mm te maken en voor de onderdelen tweedehands “donor” kinderfietsjes aan te schaffen. Voor de wielen, achtervork, trapas/trapasbuis, voorvork, v-brakes, achterderailleur en het voorste balhoofd heb ik een tweedehands MBM Fat X 20” kinderfiets gebruikt:
Het frame van deze fiets is van standaard staal waardoor het gemakkelijk te lassen is. De “fatbike” banden geven meer weerstand maar zijn wel comfortabel en zien er mooi uit. Voor het achterste balhoofd heb ik nog een goedkoop fietsje aangeschaft. Het type weet ik niet meer maar het is belangrijk dat de fiets van standaard staal is zodat het gemakkelijk te lassen is.
Kinderfiets demonteren
De volgende stap bestaat uit het demonteren van de fiets en het losslijpen van de trapas, achtervork en het balhoofd.
OSB mal
Om alles goed uit te lijnen en gemakkelijk te kunnen lassen heb ik een mal van osb-plaat gemaakt. Ervan uitgaande dat deze platen haaks en vlak zijn heb ik een lijn in het midden getekend waarop ik frame van de fiets uitlijn. Door de plaat op een vlakke ondergrond te leggen, zoals een gladde garagevloer, zal alles recht en haaks uitlijnen.
Voorvork hoek fixeren
Uitlijning framebuis(koker)
Knik in framebuis
Het punt en de hoek waar de framebuis naar de voorste balhoofdbuis buigt wordt bepaald door de positie van de trapas. Het hart van de trapas moet 45cm van de grond komen en +- 27cm achter de achterzijde van de voorband zodat je voeten de voorband of grond niet raken tijdens het trappen en er nog ruimte is voor een eventuele stroomlijn om de fiets.
De knik kan nu in de koker worden gemaakt door de juiste hoek uit de bovenkant te slijpen zonder de koker helemaal door te slijpen en vervolgens de koker te buigen en vast te lassen.
Balhoofd vastlassen
Daarna kan de framebuis aan de voorste balhoofdbuis worden gelast.
Achtervork
Trapas
Zitting
Stuurbuis
Stuurstangen
Kettingwieltjes
Om de ketting onder de zitting door te geleiden kun je gebruik maken van kant-en-klare kettinggeleiderwieltjes. De goedkopere optie is om de wieltjes zelf te maken door een groef in wat oude inline-skate wieltjes te slijpen.
Standaard
Afmontage
Voor de afmontage heb ik de cassette, achterderailleur, v-brakes en remhendels van de donorfiets hergebruikt. Het voorblad van de kinderfiets had maar 24 tanden dus deze heb ik vervangen door een nieuw blad met 60 tanden, inclusief nieuwe cranks en trappers. Voor de 6-speed achterderailleur heb ik een nieuwe 6-speed shifter gekocht. De rem- en versnellingskabels zijn uiteraard ook allemaal nieuw. Het was misschien mooier geweest om de kabels door het frame te trekken maar ik heb ze uit praktische overwegingen met tiewraps aan het frame vastgezet.
Bouwtekeningen
Omdat ik het frame on-the-fly heb gemaakt heb ik hier geen ontwerp van maar ik heb het later opgemeten en er een schets van gemaakt. Omdat ik zelf 175cm lang ben kan het zijn dat het frame voor langere mensen iets te klein is. Het zitje kan echter wel nog zo’n tien centimeter naar achteren worden geplaatst. De afmetingen op de schets zijn in mm.
Demo
Het is wat wennen maar de fiets rijdt stabiel. Omdat het een lwb(long-wheel-base) ontwerp is is de draaicirkel wel wat groot. Maar in vergelijking met een gewone fiets is de zithouding zeer comfortabel.
Stroomlijn/kuip
Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een kuip/stroomlijn die ik zelf in Blender heb ontworpen. De stroomlijn ga ik
maken van polyester/glasvezel laminaat. Onderstaand een render van het Blender ontwerp:
Deze website maakt gebruik van cookies voor Google Analytics. Door de website te gebruiken ga je hiermee akkoord.